Historie

Met grote dank aan dhr. Van der Helm die vele dozen met oude documenten van de sportvereniging heeft doorzocht kon onderstaande geformuleerd worden over de geschiedenis van de sport in Donkerbroek. In 2003 heeft dhr. Van der Helm op verzoek van het toenmalige bestuur van SV Donkerbroek zaken uitgezocht m.b.t. de historie van SV Donkerbroek en de voorgangers hiervan. Zonder deze verslaglegging was er minder bekend geweest over de historie.

Al in 1915 werd er in Donkerbroek gekorfbald toen onder de naam H.D.T. (Hâld Dy Taai).
In 1923 werd er een speciale jongenskorfbal afdeling opgericht namelijk T.O.G. (Tot Ons Genoegen), of er ook competitie is gespeeld door T.O.G. is onduidelijk. De meningen zijn ook verdeeld over het feit of T.O.G. alleen voor jongens of toch ook voor meisjes was.
Het is enigszins onduidelijk tot hoelang T.O.G en H.D.T afzonderlijk hebben bestaan. Wel is duidelijk dat er in 1932 één korfbalvereniging in Donkerbroek bestond namelijk H.D.T die in 1933 lid was van de FKB (Friesche Korfbal Bond).

Sinds wanneer er werd gevoetbald in Donkerbroek is niet geheel duidelijk ook over de naam is enige onduidelijkheid. Tussen 1931 en 1937 duiken verschillende voetbal verenigingsnamen op in de bestudeerde stukken namelijk VV Donkerbroek, VV D.E.O. en Groen-Zwart
Sportvereniging H.D.T. is ontstaan uit een fusie tussen de voetbal vereniging in Donkerbroek en de korfbal vereniging in 1937.
In 1957 werd er in Donkerbroek een christelijke gymnastiekvereniging opgericht. Deze had een kort bestaan in 1959 werd dit namelijk al christelijke sportvereniging K en V waarbij men naast gymnastiek ook aan voetbal en volleybal deed.

In 1992 besloten de toenmalige besturen van Sportvereniging H.D.T. en christelijke sportvereniging K en V te fuseren tot één sportvereniging namelijk SV Donkerbroek. Dit is het ontstaan van de SV geweest zoals die tot op heden nog steeds bestaat.